تبلیغات
iranharier - XP-79 خاطره ای فراموش شده

XP-79 خاطره ای فراموش شده

چهارشنبه 10 مرداد 1386 , توسط امید harier
 

بسیاری از هواپیماهای مدرن و غول پیكر كه هم اكنون در جهان می بینیم، طرح های تحقق یافته پنجاه سال پیش است. هواپیمایی چون بمب افكنB-2 ملقب به شبح (Spirit) با فاصله بین دوبال تقریباً ۵۳ متر در آسمان به پرواز درمی آید و بدون هیچ لرزش و اشكالی به زمین می نشیند. این هواپیما كه نتیجه تحقیق پنجاه ساله ای بر روی پروژه  بال های پرنده (Flying Wing) است، نشانه اقتدار صنعت هواپیماسازی آمریكا به حساب می آید. قیمت ۱۰ فروند از این موجود شگفت انگیز معادل كل درآمد نفتی یك سال كشورمان ایران است. هر فروند از بمب افكنB-2 ، دو میلیارد دلار قیمت دارد.
این هواپیما ساخت شركت نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) است. شركت نورثروپ یكی از مجرب ترین شركت های هواپیماسازی آمریكا است كه از ابتدا با جدیت بسیار بر روی پروژه بال های پرنده كار كرده است.
از مشخصات یك هواپیمای خوب، پایداری پرواز (Stability) است و این امر در بال های پرنده از مشكلات اساسی به شمار می رود. زیرا به وجود آوردن پایداری پروازی بدون دم (tail) و یا بالچه های عقبی بسیار سخت است.
اولین پروژه موفق بال  پرنده با نام YB-49  متعلق به همین شركت نورثروپ است. اما قبل از آن خود موسس این شركت آقای جان نورثروپ (John K.Northrop) طرح های عدیده ای برای ساخت یك بال پرنده داد كه یكی از آنهاXP-79 نام دارد.
هواپیمایXP-79 كه قرار بود به عنوان یك هواپیمای جنگنده (fighter) مورد استفاده قرار بگیرد جزو یكی از عجیب ترین هواپیماهای شركت نورثروپ به حساب می آید، از همه لحاظ با هواپیماهای دیگر مخصوصاً هواپیماهای جنگنده متفاوت بود. در این مقاله قصد داریم داستان ساخت این موجود شگفت انگیز را برایتان بگوییم.

 000516.jpg

پروژه ساخت هواپیمای XP-79شركت نورثروپ با استفاده از طر ح  آقای جان نورثروپ از سال ۱۹۴۲ میلادی آغاز شد. جان نورثروپ به دنبال ساخت هواپیمای جنگنده ای با سرعت بالا بود كه توسط موتورهای راكتی (Rocket motor) تجهیز شده بود. البته منظور از سرعت بالا در آن زمان سرعت هایی نزدیك به سرعت صوت بود. طرحXP-79 تقریباً شبیه طرحMe-163 ساخت شركت مسراشمیت (Messerschmitt) و یك هواپیمای آلمانی بود و XP-79 همانند آن Me-163 از نیروی راكت استفاده می كرد.
XP-79 برای بلند شدن از روی زمین (take off) احتیاج به نیروی زیادی نداشت زیرا مساحت سطح بالش به نسبت بدنه (البته همه بدنه را می توان جزو بال حساب كرد) بسیار زیاد بود و نیروی بالا برنده (Lift) زیادی را فراهم می آورد. اما قدرت موتورها بر روی سرعت آن تاثیر داشت و یكی از مهم ترین مسایل برای جان نورثروپ درXP-79 سرعت آن بود. طبق برآوردهایی كه شده بود برای موتورهایXP-79باید،نیرویی معادل دو هزار پوند را مهیا می كردند تا برای برخاست (take off) كافی باشد یعنی هر موتور وظیفه ساخت هزار پوند نیرو را بر عهده داشت.
 000518.jpg

یكی از جالب ترین نكات هواپیمایXP-79 وضعیت قرار گرفتن خلبان بود. این هواپیما تك سرنشین بود و خلبان در آن به حالت خوابیده قرار داشت. دلایل مختلفی برای حالت قرار گرفتن خلبان وجود داشت. یكی از آن دلایل، كمتر شدن فشار بر روی خلبان در هنگام انجام مانورهای سریع بود و دیگری كمتر شدن احتمال اصابت تیر با خلبان از جانب ضد هوایی های زمینی بود ولی در كل خلبان ها وضعیت راحتی نداشتند زیرا تا كنون در هیچ هواپیمایی نخوابیده بودند.
بازدید طرح نیروی هوایی آمریكا (USAAF)، قراردادی مبنی بر ساخت ۳ فروندXP-79 با شركت نورثروپ بسته شد. این قرارداد در ژانویه سال ۱۹۴۳ توسط شركت نورثروپ امضا شد.
از این ۳ فروند هواپیما، قرار شد ۲ نمونه اول را از موتورهای راكتی استفاده كنند و نمونه سوم را از موتورهای جت یا موتور توربوجت. در ماه مارس همان سال با استفاده از ۲ موتورتوربوجت ساخت شركت وستینگهاوس (Westing house) با مدل ۱۹-B هواپیمایی تجربی را تشكیل دادند. نام این هواپیما با موتورهای تور بوجت را XP-79B گذاشتند.
در آن زمان (بعد از جنگ جهانی دوم) تمامی كشورهای صنعتی به ضرورت هواپیماهای جنگنده و بمب افكن پی برده بودند و می دانستند كه یكی از بهترین ابزارهای ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنانشان داشتن هواپیماهای كارآمد است. پیشرفت بسیار سریعی كه هم اكنون در صنعت هوا ـ فضا می بینیم حاصل تلاش كشورها در رقابت های بعد از جنگ جهانی دوم است كه در این میان دو كشور همواره در صدر جدول قرار داشتند. كشورهای ایالات متحده آمریكا و اتحاد جماهیر شوروی (روسیه) رقابت به جایی رسیده بود كه كشورها، هواپیماهای یكدیگر را می دزدیدند و بر روی آنها مطالعه می كردند.
با اینكه طرح های شركت نورثروپ مبنی بر وجود موتورهای راكتی در هواپیماهای جنگندهXP-79 از طرف نیروی هوایی ایالات متحده آمریكا رد شد ولی بعد از تاخیری یك ساله، اولین نمونه پروازی هواپیمای XP-79 با دو موتور راكتی با مشخصه شناسایی MX-324 در ۵ جولای سال ۱۹۴۲ برای اولین بار به پرواز درآمد .این نخستین باری بود كه یك هواپیمای جنگنده با موتورهای راكتی در آسمان پرواز می كرد.
به هر حال این طرح مورد قبول نیروی هوایی قرار نگرفت و در ادامه كار ساختXP-79، پروژه ساخت XP-79B دنبال شد.
 000520.jpg


اولین هواپیمای (XP-79B) با شماره سریال۲۲۴۳۷-۴۳در نیروی هوایی شناخته می شود. سرانجام در تابستان سال ۱۹۴۵، نمونه پروازی هواپیمای XP-79B، آماده امتحان و تست شد. كمی از خصوصیات این هواپیمای عجیب برایتان بگویم:
خلبان در كابین مخصوص و غیر عادی خودش و مابین دو موتور توربوجت قرار می گرفت.
بدنه اش از منیزیم ساخته شده بود زیرا منیزیم وزن بسیار كمی داشت.
این هواپیما دارای یك جفت دم (TAIL) عمودی بود همانند جنگنده های F-15 و یا MIG-25و توسط چهار چرخ همراهی می شد.
XP-79 در كل هواپیمای عجیبی بود و برای حمله به نقاط استراتژیك دشمن كمی مضحك به نظر می رسید. به عنوان مثال لبه  بالهای XP-79به گونه ای تقویت شده بود تا بتواند در نبردهای
تن به تن هوایی ضربات مستقیمی به هواپیماهای دیگر وارد آورد و بدنه آنها را پاره كند و در غیر این صورت توسط ۴ مسلسل كه در بالهایش تعبیه شده بود به آنها شلیك می كرد.
در ماه ژوئن سال ۱۹۴۵ میلادی، XP-79B برای آزمایش آماده شد، ولی در اولین آزمایشش مشكلی برای تایرهایش در هنكام تاكسی (TAXI) به وجود آمد. سپس در ۱۲ سپتامبر همان سال توسط خلبان هری كراسبی (Hary Crosby) به پرواز درآمد و در آسمان قرار گرفت.
به مدت ۱۵ دقیقه پرواز سالمی داشت، ولی ناگهان دچار چرخشهایی شد كه مهندسان دلیلش را نفهمیدند. خلبان كراسبی تلاش كرد تا با چتر نجات خود را نجات دهد، ولی از بدشانسی بسیار زیاد او چتر نجاتش باز نشد و او كشته شد و هواپیمایش نیز سقوط كرد و منهدم شد و به همین خاطر دیگر نیروی هوایی آمریكا اجازه ساخت آن را نداد.
جدول مشخصات
۱- نوع: هواپیمای تجربی
۲- مبنای قدرت: ۲ موتور توربوجت مد ل B-19
۳- نیروی پیشران: ۲۰۰۰ پوند
۴- ارتفاع : ۶/۳ متر
۵- مساحت سطح بال: ۸/۲۵ متر مربع
۶- فاصله دو سربال: ۶/۱۱ متر
۷- سرعت: ۵۰۰ مایل در ساعت

منبع:همشهری

--