تبلیغات
iranharier - Mig-25 FaxBat

Mig-25 FaxBat

جمعه 12 مرداد 1386 , توسط امید harier
 

به راستی که تاثیر گذار ترین و مشهورترین هواپیمای سال های دهه شصت، همان جنگنده شناسایی میگ 25 فاکس بت بوده است که در طول تاریخ پروازی خود، چند رکوردی را نیز برجای گذاشت. این هواپیما، ظاهراً هواپیمایی بود که بیشترین دلهره را برای غرب به وجود آورده و باعث شده بود که آنان هم به فکر چاره و تولید هواپیماهای قدرتمندتر و مقتدرتر بیفتند، به طوری که خلبانی آمریکایی اظهار کرده بود که در آن زمان، یعنی سال 1973، این هواپیما، بهترین رهگیر در حال تولید سراسر جهان بود. این جنگنده، با بهره گیری از دو موتور توربوجت تومانسکی R-15D-300، توانست که رکورد جهانی سرعت را با یک هواپیمای جنگنده تولید انبوه شکسته و به سرعت 3 برابر صوت دست یابد. رکورد شکنی دیگر این جنگنده، توانایی رسیدن به ارتفاع 118 هزار پایی یا 36 کیلومتری از سطح دریا و انجام عملیات در این ارتفاع است که این توانایی ها، قدرت این جنگنده را برای رهگیری سریع هواپیماهای دشمن و انجام ماموریت های شناسایی و تصویر برداری از ارتفاع بالا، دو چندان می نماید. کشش موتورهای این هواپیما، عدد اعجاب آور 11.200 کیلوگرم می باشد که نیرویی فوق العاده برای پیشرانش یک هواپیمای جنگنده است.

نمای کره زمین از داخل کابین میگ-۲۵

اما این جنگنده را با تعاریف بالا بسیار جالب توجه تصور نکنید. این هواپیما، رهگیری بسیار سست و غیر مانور پذیر است و می توان گفت که هیچ قابلیتی در یک جنگ نزدیک ندارد و حتی هواپیماهای بسیار ناتوان نیز به راحتی می توانند این هواپیما را از صحنه نبرد به در کنند. تحمل شتاب جی این هواپیما حداکثر 3 جی یا مقداری کمتر در مقایسه با، به طور مثال، هواپیمای اف-14 تامکت با تحمل 9 جی می باشد که نشان از ضعف ساختاری این جنگنده دارد. در صورت انجام یک دور بسیار سریع در آسمان، حتی این احتمال می رود که موشک های متصل به بال هواپیما به راحتی جدا شده و در آسمان رها گردند. در حقیقت، ماموریت خلبانان این هواپیما تنها این بود که پس از برخاست، خلبان اتوماتیک را روشن کرده و منتظر دستور بمانند، سپس موشکی را به سمت هدفی مشخص از فاصله دور شلیک کرده و به پایگاه برگردند. این جنگنده، با اینکه سریع ترین جنگنده عملیاتی جهان می باشد، اما سرعت هایی چون سه برابر صوت و ارتفاع 36 کیلومتری را تنها برای مدت کوتاهی مانند دو دقیقه می تواند تحمل نماید، چون در غیر این صورت خلبان باید بدون هواپیمایش به فرودگاه بازگردد! این هواپیما، با وزن حدود 30 تن، هواپیمایی بسیار سنگین وزن می باشد و می توان گفت از آن حتی نشانه کوچکی نیز از چالاکی دیده نمی شود. موتورهای توربوجت این هواپیما، سوخت را به سرعت می بلعند و از این جهت، برد این هواپیما کاهش می یابد. از نظر فضا و حجم، موتورهای این هواپیما آن قدر حجیم و بزرگ است که بیشتر به موتور یک راکت شبیه است تا یک جنگنده رهگیر، که این موضوع، از ورودی ها و خروجی های فوق العاده بزرگ این جنگنده آشکار است.

خروجی های بزرگ در این عکس واضح است 

اما جالب اینکه اولین هواپیمایی که در جنگ خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفت، یک فروند هواپیمای اف ای-18 هورنت بود که موشکی شلیک شده از هواپیمای میگ-25 عراقی آن را ساقط نمود. این جنگنده، بارها در سال های قبل از انقلاب جمهوری اسلامی، به حریم هوایی ایران تجاوز کرده و دیوار صوتی را به وفور در آسمان ایران شکسته است. اما چون نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشور جهان جنگنده ای قادر به رهگیری این هواپیما نبود، در نتیجه کاری از دست مقامات بر نمی آمد، اما پس از مدتی که ایران هواپیماهای اف-14 تامکت را همراه با موشک دوربرد فینیکس تحویل گرفت، دیگر میگ های-25 حتی یک بار هم جرأت نکردند که وارد آسمان ایران شوند، چون هواپیماهای اف-14 ایران با شلیک یک موشک فینیکس آنان را از فاصله 200 کیلومتری منهدم می ساختند.

 جالب اینکه عملیات جوشکاری در این هواپیما با دست انجام می گرفت و در سیستم های لکترونیکی آن، هنوز از لامپ های خلاء استفاده می شد. اما با این اوصاف، هواپیمای میگ 25 با نمونه بزرگتری به نام میگ-31 فاکس هاوند جایگزین شد که در حقیقت نمونه ارتقا یافته از آن بوده و حقیقتاً توانایی های بیشتری نسبت به آن را دارا بود.

میگ 25 که برای رهگیری هواپیمای SR-71 خفاش سیاه آمریکایی طراحی و تولید شده بود، هیچ گاه نتوانست به این آرزوی خود جامه عمل بپوشاند. ناگفته نماند که هم اکنون بزرگترین پرواز دهنده میگ 25 ناتوان، کشور هندوستان می باشد. در سال اخیر نیز خبر نیروی هوایی هند تصمیم به خارج كردن این هواپیمای افسانه ای از ناوگان هوایی خود كرده و جایگزینی ان با پسرش یعنی میگ-31 كرده است كه بدین ترتیب این هواپیما برای همیشه به تاریخ خواهد پیوست.

تاریخی از برخورد با میگ-25

 وابستة هوایی ناتو به سال 1967 و به هنگام مراسم روز نیروی هوایی در پایگاه Domodedovo در نزدیكی مسكو، مبهوت یك جتگنده ی دو موتوره كه میان دو جت میگ21 پارك شده بود گشت. هیچ كدام از افسران باتجربه‏ای كه در آنجا حضور داشتند چنین جنگنده ی بزرگی را تا آن موقع ندیده بودند، جنگنده‏ای با ابعاد عظیمی چون دو سر بال 45 فوت (14 متر)، طول 78 فوت (24 متر) و ارتفاع 20 فوت (6 متر) نمی‏توانست از دیدگان پنهان بماند.

غروب همان روز، افسران عالیرتبة ناتو، اطلاعات محرمانه را گزارش نمودند. آنها هنوز نمی‏دانستند كه شوروی چه نوع هواپیمایی تولید كرده است. آنها این هواپیما را میگ23 با نام مستعار Foxbat نامیدند. ولی به سختی می‏شد باور كرد كه این میگ23 جدید، از خانواده ی معروف میگ21 باشد.

فرماندهان ناتو به زودی متوجه شدند این پرنده، میگ23 نیست. در سپتامبر 1976(شهریور 1353) آنها به طور اتفاقی به این جنگنده دست پیدا كردند و به نكات آن از نزدیك پی بردند. ویكتور بلنكو (Victor Belenco) خلبان ناراضی روسی، (با جنگنده‏اش) به درون دفاع هوایی ژاپن نفوذ كرد، در حالی كه تنها برای 60 ثانیه پرواز، سوخت داشت. وی ادعا كرد شكاری‏های روسی در تعقیبش هستند. مهندسین ناتو جهت جداسازی قطعاتش (اطلاع از جزئیات فنی) به سمت آن هجوم آوردند اما بسیار متعجب گشتند. قطعات این جنگنده با دست جوشكاری شده بودند. به جای استیل از نیكل استفاده شده بود. بهترین متخصصین ناتو نتوانستند بدانند در جستجوی چه هستند. چرا آنها نتوانستند به جزئیات درون آن دست یابند؟ زیرا در آن هنگام مسوؤلین خشمگین مسكو، خواستار بازگرداندن هواپیمایشان بودند. قطعات جداشده در بسته‏بندی به وسیله ی هواپیمای باری بازگردانده شد. (بسیار بر این عقیده بودند كه مهندسین شوروی، به عمد بلنكو را به پناهندگی در غرب وادار ساختند تا بدین وسیله، با تكنولوژی برتر خود، غرب را بترسانند.

بلنكو به آمریكایی‏های میزبانش گفت كه فرماندهان اتحاد شوروی به خلبانان میگهای 25، اجازه ی پرواز با سرعت كمتر از 5/2 ماخ را نمی‏دهند! خلبانان ناتو هرگز این جنگنده را مشاهده نكرده بودند، زیرا در اغلب اوقات در ارتفاعی بیشتر از 24 كیلومتری سطح زمین پرواز می‏كردند.

در سالهای بعد، تعداد قابل توجهی از فاكس‏بت ها به نیروی هوایی هند پیوستند.

سوابق جنگ:

در می 1997 صدای كر كننده‏ای مانند صدای راكت یك موشك در اسلام آباد شنیده شد. یك خلبان هندی بر فراز شهر در ارتفاع 65000 فوتی (حدود 20 كیلومتری) دیوار صوتی را شكسته بود. نیروی هوایی پاكستان (PAF) اوّلین بار به وسیله ی جنگنده‏های F-16A خود اقدام به رهگیری نمود، اما این خیالی بیش نبود. زیرا هیچ هواپیمایی قادر به نزدیك شدن به فاكس‏بت نبود. PAF بر این اعتقاد بود كه میگ25 هندی به عمد دیوار صوتی را شكسته است تا ناتوانی شكاری‏های پاكستانی را در رهگیری میگهای25 و این مطلب را كه هیچ هواپیمایی قادر به نزدیك شدن به فاكس‏بت های هندی نیست به اثبات برساند.

میگ25 همچنین موجب شرمساری نیروهای ایالات متحده و بریتانیا در جریان جنگ 1991 خلیج فارس شد. در طی نبردی هوایی (در اولین روز جنگ: 17 ژانویه 1991)، تعداد زیادی از هواپیماهای A-6 و A-7 و F-18  (نیروی دریایی) وارد حریم هوایی عراق شدند در حالی كه به وسیله ی شكاری‏های F-14 (نیروی دریایی) و F-15 (نیروی هوایی) اسكورت می‏شدند، در همین حین یك جنگنده ی میگ25 عراقی (از نوعPD ) از پایگاه الرشید بغداد به هوا خاست و یك جنگنده ی F-18 Hornet را به وسیله ی موشك هوا به هوای AA-6 سرنگون ساخت. در روز بعد به دستور صدام، تعداد زیادی از جنگنده‏های عراقی منجمله تعدادی Mig-29 ، برای در امان ماندن از بمباران و حمله ی بی وقفه ی نیروی هوایی آمریكا به سمت پایگاههای ایران پرواز كردند در حالی كه وظیفه ی اسكورت این جنگنده‏ها را میگهای 25 عراقی بر عهده داشتند. در این هنگام شكاری‏های F-15  آمریكایی آنها را رهگیری كردند. میگهای 25 عراقی (در نزدیكی مرز ایران) با عملیات تاكتیكی ویژه با آنها درگیر شدند.6 موشك آمرام به سمت میگهای25 اسكورت كننده شلیك شد كه هیچكدام به میگهای 25 كه حدود 5/2 ماخ سرعت داشتند برخورد نكرد.

مشخصات:

كاربری: شكاری رهگیری

شركت سازنده: میكویان گروویچ

تاریخ اولین پرواز: 6 مارس 1964(مدل Ye-155R-1) و 9 سپتامبر 1964(مدل Ye-155P-1)

ورود به خدمت: 1964

تعداد خدمه: 1 نفر

نیروی محركه: 2 عدد توربوجت تومانسكی مدل R-12BD-300  با پس سوز و براستی معادل 49400پوند

ابعاد: 23.82 متر طول، 14.01 متر عرض، 6.1 متر ارتفاع

وزن خالی: 20 تن

حداكثر وزن: 36.72 تن

حداكثر سرعت: در پرواز كروز 2.83 ماخ ، در ارتفاع بالا  برای مدت كم بیش از 3.2 ماخ(بدون سلاح)

سرعت اوج گیری: 12480 متر در دقیقه

حداكثر ارتفاع پروازی: 68000 پا ولی تا ارتفاع 118000 پا نیز رسیده است.

حجم مخازن سوخت: مخازن داخلی 14920 كیلو گرم و مخازن خارجی نامعلوم

برد: شعاع عملیاتی 1300 كیلومتر ولی در پرواز های فقط رفت (مبدا به مقصد) 2800 كیلومتر

فشار قابل تحمل:  4.5 جی

تسلیحات: 1800 كیلو گرم شامل R-23,R-73,R-60T,Kh-58 (موشك خا-58 در مدل Mig-25 BM )

مدل ها:

Ye-155R-1: مدل اولیه

Ye-155P-1: اولین نمونه شكاری رهگیر

MiG-25P Foxbat-A: اولین نمونه مسلح با 4 موشك هوا به هوا

MiG-25R Foxbat-B: اولین مدل شناسایی كه به دوربین های عكاسی قوی، حسگرهای مادون قرمز و سیستم اخلاگر رادار ECM مجهز شده بود.

MiG-25RBV Foxbat-B: مدل نا شناخته

MiG-25RBT Foxbat-B: مدل ناشناخته

MiG-25U Foxbat-C: مدل دو سرنشینه با صندلی معلم پرواز كه سطح آن بالاتر از سطح صندلی كارآموز است.

MiG-25PU Foxbat-C: مدل دو سرنشینه اموزشی

MiG-25RU Foxbat-C: مدل دو سرنشینه اموزشی

MiG-25RB Foxbat-D: مدل شناسایی و جاسوسی با قابلیت حمل بمب (ورود به خدمت در سال 1972(
MiG-25RBK Foxbat-D
: مدل شناسایی جدید با دوربین های عكاسی متفاوت و ادوات الكترونیكی جدید

MiG-25RBS Foxbat-D: مدل ناشناخته

MiG-25RBSh Foxbat-D: مدل شناسایی و بمب افكن با قابلیت حمل موشك های هوا به زمین

MiG-25RF Foxbat-D: مدل ناشناخته

MiG-25PD Foxbat-E: مدل جدید از نمونه شكاری رهگیر اولیه با موتورها و رادار بهبود یافته

 MiG-25PDS Foxbat-E: مدل ناشناخته

MiG-25BM Foxbat-F: مدلی از Mig-25RB<--