تبلیغات
iranharier - Azarakhsh / Thunder

Azarakhsh / Thunder

پنجشنبه 25 مرداد 1386 , توسط امید harier
 
Azarakhsh / Thunder


Iranian upgraded F-5 Tiger


نیروی هوایی ارتش ش*اه ن * اه *ی ایران، اولین نیروی هوایی در جهان بود كه هواپیماهای F-5A/B موسوم به «جنگندهء آزادی» یا Freedom Fighter را در سال 1343 شمسی به خدمت گرفت. سابقه بسیار طولانی و ارزشمند پرسنل تعمیر و نگهداری، هزینه اورهال پائین، مصرف سوخت كم، جثه كوچك هواپیما - كه باعث می‏شد از دید برخی رادارها مخفی بماند- همگی باعث شده‏اند كه سالهای طولانی شاهد پرواز این شكاری خوش تركیب در آسمان كشورمان باشیم.

برای دیدن تصویر در اندازه واقعی کلیک کنید
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید



پس از خاتمه جنگ تحمیلی، و با توجه به نیاز شدید نیروی هوایی به یک هواپیمای آموزشی، در سالهای آعازین دهه 1370 شمسی، پروژه‏ای به نام سیمرغ در قالب تبدیل هواپیمای F-5A (تك كابین) به F-5B (نوع دوكابین جهت آموزش خلبانان مبتدی) در شركت صنایع هواپیماسازی اصفهان (هسا) و شركت صنایع هواپیمایی ایران (صها) به اجرا درآمد و پرسنل سازمان صنایع دفاع و نیروی هوایی ارتش با موفقیت توانستند قطعات و قالبهای لازم را جهت تولید نوع دو كابین هواپیمای F-5 تولید نمایند؛ اساس انجام این پروژه، زیربنای ایجاد برخی تغییرات در باقیماندهء ناوگان F-5 هایی گردید که دارای بدنه‏ای با طول عمر کمتر بودند و می‏شد آنها را چندین سال دیگر نیز به خدمت گرفت.

برای دیدن تصویر در اندازه واقعی کلیک کنید
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید

اولین نمونهء F-5A که در قالب پروژهء سیمرغ دوکابینه شده است



آشنایی تعمیرکاران و پرسنل فنی هواپیماهای F-5 و همچنین شرائط حساس منطقه، باعث گردیده است که هرساله تغییراتی ظاهری بر روی تعدادی از F-5 های قدیمی نیروی هوایی اعمال شده و آنها را به عنوان هواپیمای ساخت ایران معرفی نمایند، در حالی که صنایع هوافضای ایران، از ساخت تایر، شیشهء کاناپی، قطعات سادهء موتور، آلات دقیق و آویونیک عاجز است اما سالهاست که بر طبل ساخت هواپیمای جنگی، آن هم جنگنده‏ای پیشرفته و قابل رقابت با F/A-18 کوبیده می‏شود!

اندکی پس از آنکه قراردادهای میلیاردی خرید تسلیحات توسط عربستان و اسرائیل اعلام گردید، وزارت دفاع ایران، خبر از آزمایش هواپیمای جدید! آذرخش را داد. هواپیمایی که شش سال قبل نیز در حضور رهبر مذهبی ایران مورد آزمایش قرار گرفته بود، اینک می بایست با توجه به خرید 30 میلیارد دلاری اسرائیل و 20 میلیارد دلاری عربستان سعودی، بار روانی حاصل از عدم ورود به خدمت تسلیحات جدید هوایی به ارتش جمهوری اسلامی را بر دوش بکشد.

برای دیدن تصویر در اندازه واقعی کلیک کنید
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید


F-5 تغییریافته که در باند اختصاصی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) در اصفهان و تقریبن بدون حضور خبرنگاران پرواز داده شد، به سطوح لبهء حملهء بال که در اصطلاح Leading Edge eXtension نامیده می‏شود و همچنین دو محفظهء تنفس جهت خنک کردن موتورها (ram-air inlet) مجهز شده است. سطوح فوق که به اختصار LEX نامیده می‏شوند، در هواپیماهای پیشرفته‏ای چون F/A-18 و Su-34 و AV-8 Harrier به کار گرفته شده اند.


LEX چیست؟
زائده‏های توسعه یافته (LEX) در واقع سطوحی هستند که به قسمت جلوی بالهای هواپیماهای جنگی پیشرفته افزوده شده‏اند تا جریان متعادل هوا را به هنگام پرواز در زوایای بالای حمله ایجاد کنند. این سطوح، اغلب مثلثی شکل هستند، و از قسمت ریشهء بال تا قسمتی نزدیک به کابین در امتداد بدنه حرکت داده می‏شوند. این زائده ها اندازه ای در حدود یک وجب دارند و از یک متر کمتر هستند. در حقیقت، این زائده‏ها، بالهای دلتاشکل کوچکی هستند که به قسمت جلویی بالها، پیوند زده شده‏اند.

به هنگام پرواز با سرعت کروز (سرعت گشت‏زنی عادی هواپیما) سطوح LEX تاثیر اندکی دارند، در حالی که به هنگام افزایش زاویهء حمله، نظیر حالتی که در نبردهای نزدیک هوایی زیاد اتفاق می‏افتد، سطوح LEX اقدام به تولید جریانهای حلقوی (گردابی) سرعت بالا می‏کنند که این جریانها تا نوک بالها باقی می‏مانند. بر اساس قانون برنولی، در این حالت، حداقل فشار به نوک بالها وارد می‏شود و این امر افزایش نیروی برا در نقطهء عادی واماندگی (Stall) را به وجود آورده و بدین سان، هواپیما قادر می‏شود در زوایای بالاتر پرواز کرده و دچار واماندگی نشود.

مشخص‏ترین جنگنده‏ای که از این سطوح بهره می‏برد، F/A-18 Hornet می‏باشد. نمونهء اولیه سوخوی27 که Cy-27C نامیده می‏شد، به دلیل طراحی بسیار ضعیف سطوح LEX، دچار سانحه گردید که دلیل این امر نیز، یخ‏زدگی این سطوح در زوایای بالای 5 درجه بود. مشکل سوخوی27 در نهایت با اصلاح طراحی LEX ها و همچنین سیستم کامپیوتری FBW رفع گردید.

در حقیقت سطوح LEX باعث افزایش فوق‏العادهء قدرت مانورپذیری هواپیما می‏شوند و جنگنده به وسیله دارا بودن این سطوح است که قادر به انجام مانورهای سنگینی نظیر Pugachev's Cobra ، Cobra Turn و Frolov Chakra می‏گردد.


برای دیدن تصویر در اندازه واقعی کلیک کنید
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید

هواپیمایی که شش سال قبل نیز در حضور رهبر مسلمین جهان مورد آزمایش قرار گرفته بود، اینک می بایست با توجه به خرید 30 میلیارد دلاری اسرائیل و 20 میلیارد دلاری عربستان سعودی، بار روانی حاصل از عدم ورود به خدمت تسلیحات جدید هوایی به ارتش جمهوری اسلامی را بر دوش بکشد.



Fly By Wire ؟
با عنایت به موارد فوق، در بهینه‏سازی هواپیمای F-5E باید «سیستم کامپیوتری کنترل پرواز» که در اصطلاح Fly By Wire یا FBW نامیده می‏شود، نصب شده باشد. ادعا شده است که این سیستم را شرکت MATSA (متصا) یا Air Force Technology and Electronic Centre تولید کرده و پیشتر نیز ادعا شده بود بر روی جنگندهء صاعقه که یک جنگندهء F-5A با دو سکان عمودی اریب بود، مورد آزمایش قرار گرفته است.


موتور RD-33 یا J-85 ؟
دو موتور توربوفن RD-33 ساخت كلیموف، توان و چالاكی ویژه‏ای می‏توانند به آذرخش و صاعقه ببخشند. این جنگندها با موتور RD-33 و استفاده از پس‏سوز، می‏توانند به راحتی به سرعتهایی بین 1.6 تا 1.8 ماخ و حتا بالاتر دست یابند. در تصاویر و فیلمهای منتشر شده از صاعقه، و همچنین تنها تصویری که از آذرخش ثبت شده است، تفاوت چندانی بین اندازهء ظاهری موتورهای آن با F-5 مشاهده نمی‏شود، از این رو، به نظر می‏رسد تغییرات اعمالی در F-5، اندکی بهبودسازی عملکرد موتورهای J-85 و افزودن سطوح کنترلی LEX می‏باشد.


صاعقه یا آذرخش ؟
نکتهء بسیار مهم این است که صاعقه و آذرخش، هر دو طرح های دگرگون شده‏ای از جنگندهء اف-5 می‏باشند و هچیکدام را نمی‏توان یک محصول تولیدی مستقل نامید، اما باید توجه کرد که صاعقه، شباهت زیادی به آذرخش ندارد و در ساخت آن، به جای شرکت صها (IACI)، «مرکز تکنولوژی نیروی هوایی و صنایع الکترونیک» (MATSA) همکاری داشته‏اند. از نظر شکل ظاهری، سکانهای اریب صاعقه را می‏توان مهم‏ترین تغییر آن نسبت به F-5 و آذرخش دانست.

علی‏الظاهر، مقامات مسئول جمهوری اسلامی، به اطلاق نام‏های جدید، علاقهء وافری دارند و برای هر تغییر جزئی یا انجام بهینه‏سازی اندک روی هواپیماهای بسیار قدیمی، از اسامی جدید استفاده می‏کنند. برای مثال برنامهء تولید هواپیمای آموزش «تذآرو» را در نظر بگیرید که در مقاطع گوناگون زمانی، با اسامی «رعد» ، «تندر» و در نهایت «تذآرو» نامیده شده است!


موتور توربوفن J-85 ؟ !
نکتهء قابل توجه دیگر این است که ادعا شده است موتور توربوجت J-85 مورد استفاده در جنگندهء F-5E، با یک موتور توربوفن و کم‏مصرف و دارای پس‏سوز بهینه‏سازی شده بر اساس همان J-85، جایگزین شده است که تکنولوژی آن، بر اساس موتور توربوفن TF-30 P414A می‏باشد. این موتور بهینه‏شدهء J-85، دارای کشش بالاتر و قابل ملاحظه‏ای نسبت به مدل قدیمی خود می‏باشد. شاید بدین جهت است که در قسمت انتهایی موتور، دو مکان تنفس جهت خنک کردن موتور تعبیه شده است و این نشان از امکان‏پذیرکردن استفاده از حداکثر قدرت موتور و کنترل حرارت آن می‏باشد.


رادار کنترل آتش
در نمونهء پرواز داده شدهء صاعقه، به نظر می‏رسید این جنگنده فاقد رادار است و در واقع همان جنگندهء F-5A می‏باشد که به دو سکان اریب مجهز گشته است و مخازن خارجی سوخت مستقر در دو نوک بالها حذف شده‏اند.

برای دیدن تصویر در اندازه واقعی کلیک کنید
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید


همچنین به نظر می‏رسید بر خلاف تبلیغاتی که ادعا داشت بر روی صاعقه و آذرخش از رادار N019 ساخت فازاترون استفاده شده است، تاکنون هیچگونه مدرک و خبری دال بر همکاری روسها برای فروش یا انتقال تکنولوژی رادار و یا حتا نصب یک رادار بومی بر روی این جنگنده‏ها مشاهده نشده است، به نحوی که در اولین آزمایش رزمی هواپیما صاعقه، که در برابر دوربین‏های فیلمبرداری صورت گرفت، به جای پرتاب بمب یا موشکهای هدایت شونده که می‏توانست تاثیر به‏سازیی در تغییر نگرش جهانیان به توانایی‏های بومی نیروی هوایی جمهوری اسلامی داشته باشد، تنها اقدام به پرتاب چند راکت 70 م م غیرهدایت شونده گردید!

برای دیدن تصویر در اندازه واقعی کلیک کنید
برای مشاهده عکس در سایز اصلی ، بر روی آن کلیک کنید

تصویری از صاعقه (F-5A) که تنها به دو راکت انداز سادهء ۷۰ م م مجهز شده است و جهت تمایز با سایر F-5 ها، مخازن سوخت بال نصب شده در دو نوک بالها را ندارد.



تبلیغات به جای حقیقت
به نظر می‏رسد تعداد دو یا سه جنگندهء F-5A/E مشمول برخی تغییرات جزئی ظاهری شده‏اند و هرچند وقت یکبار، بسته به ملاحظات سیاسی و یا فشارهای خارجی، هرکدام به نوبت در مانورهای نظامی به مدت اندکی پرواز داده می‏شوند تا انتقادات و تصورات مبنی بر ضعف شدید نیروی هوایی جمهوری اسلامی و همچنین عدم خرید هواپیماهای جنگی جدید، تحت الشعاع قرار گیرند.
--