تبلیغات
iranharier - رافال.جنگنده ای برای آینده

رافال.جنگنده ای برای آینده

یکشنبه 4 شهریور 1386 , توسط امید harier
رافال.جنگنده ای برای آینده  
میتوان به جرات اظهار کرد که دیگر همانند گذشته توانایی ساخت هواپیماهای جنگنده تنها تحت سلطه کشور بخصوصی مانند ایالات متحده نیست و کشورهای دیگر نیز همگام با صنعت روز هوانوردی با جدیت مشغول به طراحی و تولید هواپیماهای جنگندهی بومی هستند.اما در این میان دو کشور اروپایی یعنی انگلیس و فرانسه البته تا حدودی نیز آلمان گوی سبقت را از دیگران ربوده و به سرعت در حال تولید جنگنده هایی هستند که به خوبی از پس حریفان امریکایی خود بر آمده و انان را از میدان نبرد به در میکنند.کشور فرانسه با سابقه ی زیاد در طراحی و ساخت هواپیماهای مسافربری و نظامی هم اکنون در حال طراحی مدل های جدیدی از هواپیما های جنگنده بوده که نمونه شاخص آن جنگنده رافالRafale با کدM09است در ادامه به بررسی این هواپیمای مدرن میپردازیم.

این جنگنده که در حقیقت ادامه دهنده راه اسلاف خود یعنی جنگنده های مشهور میراژ جگوار سوپر اتاندارد و... است به منظور جایگزینی جنگنده های قدیمی توسط نیروی هوایی فرانسه سفارش داده شده. این جنگنده که میتوان آن را تا حدودی جنگنده ای جوان وجدید نامید در سال 2001 و در عملیات جنگ افغانستان عملکرد و برتری آشکار خود را بر شناخته شده ترین هواپیما های ناو نشین یعنی f-18 و f14 به جهانیان ثابت نمود.رافال هواپیمایی دو موتوره با قابلیت حمل بازه گسترده از تسلیحات هوا به هوا و هوا به زمین بوده که در عین حال هواپیمایی بی نهایت تغیر پذیر است و به سرعت میتواند نقش خود را از برتری هوایی به شناسایی حملات دریایی و یا زمینی تغیر دهد.در کاکپیت این جنگنده از سیستم های اویونیک یا سیستم های الکترونیکی بسیار پیشرفته ای بهره برداری شده است مانند سیستم HUDهولوگرافیک با زاویه دید بالا ساخت شرکت تالس اویونیک که اطلاعات ماموریت را به وفور در جلوی دید خلبان حاضر می نماید.دوربین های CCDو همچنین صفحه نمایش های لمسی در طرفین خلبان که اطلاعات تاکتیکی موقعیت حاضر را ارایه کرده و به او امکان تصمیم گیری به موقع را میدهد.

در مورد تسلیحات این جنگنده باید اظهار نمود که این هواپیما قادر به حمل بیش از 9 هزار کیلوگرم جنگ ابزار هوا به هوا و هوا به زمین از انواع مختلفی چون موشکهای میکا ما÷یک سایدوایندر آپاچی اگزوست ماوریک هارپون و بمب های هدایت لیزریGBU-12 بسته به نوع ماموریت است.چنانکه پیش بینی نیز میشود قرار بر این است که این جنگنده مدرن از سال 2006 به بمب های فوق دقیق هدایت لیزری یا GPSماهواره ای سا÷مAASM نیز برای منهدم کردن هدف های دشوار زمینی مجهز گردد.این جنگنده همچنین از دو توپ مسلسل با قدرت آتش 2500گلوله در دقیقه ساختGIAT نیز برای نبرد های هوایی نزدیک نیز بهره می جوید.

این جنگنده از نظر جنگ الکترونیک نیزبرتری خود را حفظ کرده است ،چه،با در اختیار داشتن سیستم های هشدار تهاجم،گیرنده و آشکار سازی لیزری و سیستم های مغشوش کننده رادار های دشمن از توانایی قابل قبولی برخوردار است.با مجهز شدن این هواپیما به سیستم راداریRBE2،این جنگنده از قابلیت هایی چون نگاه به پایین شلیک به پایین نیز بهره مند شده قابلیت شناسایی همزمان 8 هدف وشناسایی تهدیدات هوایی را به نحو احسن را نیز دارا است.طول بال های دلتا شکل این جنگنده حدود 11متر و طول خود هواپیما حدود 10 متر است و در عین حال، از مساحت بالی به میزان 45 متر مربع بهره میبرد. این جنگنده مدرن از دو موتور M88-2ساخت سنکنما،برای فراهم آوردن نیروی پیشران خود استفاده مینماید ک هالبته هر یک نیروی کشش استاتیکی معادل 75کیلو نیوتون را با پس سوز فراهم می آورد که در اصل ورودی های این موتور ها ، در زیر سکان افقی هواپیما واقع شده است!البته تعجب نکنید.واقه شدن ورودی های هوا زیر سکان افقی، به این دلیل است که این هواپیما از نوع کانارد می باشد،یعنی سکان افقی ان که غلتش حول محور عرضی را کنترل میکند،به صورت دو بالچه در جلو واقع شده است و در عوض، در قسمت انتهای هواپیما هیچ گونه سطح کنترلی مشاهده نشده و بال ها تا خروجی های موتور ادامه یافته اند.

موتور های قدرتمند این جنگنده،رسیدن ان را به سرعتی معادل1/8ماخ و داشتن سقف پروازی برابر با 55 هزار پا را امکان پذیر ساخته اند که توانایی های بهینه برای جنگنده ای در این کلاس محسوب می شود.
ناگفته نماند که این جنکنده در انواع گوناگونی برای ماموریت های متواوت عرضه میشود.این مدل ها عبارت اند از:مدلBاین جنگنده در اصل برای استفاده نیروی هوایی طراحی گشته و هواپیمایی دو نفره شامل سرخلبان و افسر تسلیحات نظامی است.مدلCنیز مانند مدل قبل برای نیروی هوایی تولید شده و در چندی موارد دارای بهبود یافتگی هایی نیز نسبت به مدل قبلی مشاهده میشود.مدل Mنیز جنگنده تک نفره و مدل ناونشین رافال محسوب میشود که به منظور انجام ماموریت های حفاظتی از ناوهای هواپیمابر تولید گشته است.قابل توجه است که باز هم سازنده این هواپیما،یعنی شرکت داسالت،سنت شکنی نکرده و هواپیمای رافال را نیزهواپیمایی با بال های دلتا شکل طراحی نموده است،یعنی همان سنتی که در هواپیما های پیشین فرانسوی مانند میراژ4000 رعایت شده است.جنگندهی رافال اولین هواپیمای نظامی جهان است که به منظور انجام ماموریت های هوا به هوا و هوا به زمین به صورت همزمان طراحی شده است.

به علاوه توانایی های این هواپیما برای انجام عملیات در حالت های ماورای دید بصری(BVR)و ارتفاع بسیار پایین نسبت به سطح زمین،امکانات گسترده ای را به آن،برای جنگنده ای جند ماموریته بودن و قابلیت بقای فراوان در مقابل دشمن را داده است،و به هر سخن،این هواپیما قادر است که نه تنها نیروی هوایی فرانسه،بلکه کشور های زیادی در جهان را که بعد ها از سفارش دهنده گان این هواپیما خواهند بود،به سهلوت و با شایستگی هر چه تمامتر مرتفع نماید.

--